Ir al contenido principal

Global Climate Litigation Report: 2023 Status Review

Climate litigation represents a frontier solution to change the dynamics of the fight against climate change. This Global Climate Litigation Report: 2023 Status Review shows that people are increasingly turning to the courts to combat the climate crisis. As of December 2022, there have been 2,180 climate-related cases filed in 65 jurisdictions, including international and regional courts, tribunals, quasi-judicial bodies, or other adjudicatory bodies, such as Special Procedures at the United Nations and arbitration tribunals. This represents a steady increase from 884 cases in 2017 and 1,550 cases in 2020. Children and youth, women’s groups, local communities, and Indigenous Peoples, among others, are taking a prominent role in bringing these cases and driving climate change governance reform in more and more countries around the world. This report, which updates previous United Nations Environment Programme reports published in 2017 and 2020, provides an overview of the current state of climate change litigation and an update on global climate change litigation trends. It provides judges, lawyers, advocates, policymakers, researchers, environmental defenders, climate activists, human rights activists (including women’s rights activists), NGOs, businesses and the international community at large with an essential resource to understand the current state of global climate litigation, including descriptions of the key issues that courts have faced in the course of climate change cases. This report further demonstrates the importance of an environmental rule of law in combating the triple planetary crises of climate change, biodiversity loss and pollution. Access to justice enables the protection of environmental law and human rights and promotes accountability in public institutions. The report was launched in conjunction with the anniversary of the United Nations General Assembly’s recognition of the human right to a clean, healthy and sustainable environment (A/RES/76/300), as the majority of cases brought before the courts demonstrate concrete links between human rights and climate change. The UNGA resolution, which recognises that climate change impacts have negative implications on the enjoyment of all human rights, is likely to drive further action on climate change in the future. Global Climate Litigation Report: 2023 Status Review As long as we all wait that others (goverment for example) do it we will be all be condemed 😫 😪 😤

Comentarios

Entradas más populares de este blog

TRASVASE DEL CUTZAMALA: PETITORIA ANTE EL TRIBUNAL LATINOAMERICANO DEL AGUA (marzo, 2006)

EL WC O LA MUERTE DE LAS AGUAS     TRASVASE DEL CUTZAMALA   Foro del AGUA TRASVASE DEL CUTZAMALA: PETITORIA ANTE EL TRIBUNAL LATINOAMERICANO DEL AGUA, marzo de 2006    PETITORIA CASO: TRASVASE DEL CUTZAMALA Trasvase de agua de la región del sistema  Cutzamala a la Cuenca de México 1.- Ubicación Geográfica:   El trasvase del Cutzamala se extiende entre la región que cubre el denominado Sistema Cutzamala, localizado en diversas microcuencas de la Cuenca del Río Balsas, en los límites de los estados de México, Guerrero y Michoacán, y la Cuenca o Valle de México. El trasvase atraviesa el Valle de Toluca, en la Cuenca del Lerma, e ingresa a la Cuenca de México por un túnel que atraviesa las montañas al poniente de la Cuenca de México. La Cuenca de México incluye 56 municipios del Estado de México, 22 municipios de Hidalgo; cuatro municipios de Tlaxcala y 16 demarcaciones del Distrito Federal.   2.- Descripción ecológica   El sistema Cutzamala se ubica en las montañas de la

Recuperación o expropiación

https://www.jornada.com.mx/notas/2023/05/25/politica/recuperacion-ferroviaria-en-coatzacoalcos-no-es-una-expropiacion-amlo/?from=homeonline&block=primeraojeada Si es recuperación o expropiación depende únicamente como quedó el acuerdo que hizo Dedillo y la verdad no lo se. El sistema ferroviario en su totalidad era de "la NACIÓN" entiéndase lo que se quiera. Pero si por dedazo o como sea se vendió aquel tramo a Grupo México habría que analizar como quedaron los derechos de propiedad. Lo que s me queda claro es que tan claro como ser de la Nación no es. Habra que esperar como resuelven los tribunales nacionales e internacionales el tema. A mi parecer sería más conveniente que se pusieran de forma amigable de acuerdo porque un proceso jurídico aparte de llevar años siempre habrá incertidumbre.

Plan de Descarbonización y Resiliencia Climática en México.

  Plan de Descarbonización y Resiliencia Climática en México.   En México, las políticas actuales han obstaculizado el cumplimiento de los compromisos internacionales en materia de cambio climático. Conscientes de la importancia de abordar esta problemática y considerando que en 2024 se llevará a cabo un proceso de toma de decisiones crucial en el que se seleccionará un nuevo gobierno en México, se ha vuelto necesaria la generación de un diálogo nacional.   Junt@s, podemos trabajar hacia la descarbonización y la resiliencia climática, garantizando un mejor futuro para las generaciones venideras.   https://www.gflac.org/plan-descarbonizaci%C3%B3n-m%C3%A9xico